De docent in de klas
Enige tijd geleden coachte ik een docent. Deze docent identificeert zich als vrouwelijk, vandaar dat ik in dit verhaal de persoonlijke voornaamwoorden zij/haar gebruik.
Tijdens een van de coachingssessies bracht de docent een casus in over een voorval in de klas. Ze
vertelde dat ze die week twee lessen had verzorgd. De ene les was fantastisch verlopen en de tweede
was minder lekker gegaan. Over die tweede les wilde ze met me sparren. Ze vertelde dat de les goed
was begonnen en dat ze lekker in een flow was gekomen. Plotseling werd ze onderbroken door een
student die te laat was. “Waarom ben je te laat?” vroeg ze deze student. Vervolgens zei ze de student,
zonder naar het antwoord te luisteren, dat de student mocht binnenkomen. De student ging zitten en
nam vervolgens een passieve houding aan tijdens de les: onderuit gezeten achter de laptop. De docente
merkte dat zij van slag was. De flow was weg en wilde niet meer terugkomen. Ze merkte vervolgens dat
ze veel strenger reageerde op alle studenten, dan ze wilde. Waar kwam deze omslag vandaan?
Na een oefening, afkomstig uit de NLP, kwamen we erachter dat de student de docent onbewust had
teruggetrokken naar haar kindertijd. Dat zij ongewenst in “het licht” was komen te staan van goed en
fout. Het middelpunt van aandacht van de andere studenten: hoe zou de docent omgaan met de student
die te laat was? Een aandacht die haar terugbracht naar haar eigen schooltijd. Als zij vragen kreeg van
haar docenten van destijds. Vragen die je, volgens haar eigen normen en waarden, onberispelijk moest
beantwoorden. De docente was even een klein meisje geworden.
In eerdere oefeningen hadden we al eens gekeken wat de docente kon doen als dit soort situaties zich
voordeden en we bespraken hoe zij in de toekomst die richting kon vormgeven. Een mooie en
waardevolle manier om in jezelf terug te keren.
Voor mij was het een mooi en interessant bewijs van het gemak waarmee je terugschiet naar de
(kinder)tijd waarin je je patronen hebt aangenomen dan wel aangeleerd. Hoe een (klein) incident je
onbewust terugbrengt naar wat ooit was.
Voor mij is het ook Interessant om na te denken wat er met de desbetreffende student gebeurde.
Misschien had de student zich enorm gehaast om op tijd te komen of was er iets anders gebeurd
waardoor de student te laat in de les kwam. Misschien was de student trots dat de student ondanks de
tegenslagen van die ochtend op school was. De student had zelfs in de Whatsappgroep van de klas
gemeld dat hij later zou zijn. De door de student opgevatte sneer, in de vorm van de vraag “Waarom ben
je te laat?” bracht de student misschien ook wel terug naar vroeger. Misschien stond even de moeder
van de student voor de klas. De sneer maakte onbewust de kleine student wakker.

